Het is het waard – effectief contractmanagement
We doen allemaal ons best, zo ook de inkopers van deze wereld. Ze sluiten contracten af, die ze vervolgens aan de stakeholders van de organisatie overlaten. Er zitten allemaal goede bedoelingen in een dergelijk contract. Goed bedacht en de moeite waarde om er van te genieten. Inkopers hebben vaak de gewoonte om na het afsluiten van een contract snel weer door te moeten. Snel naar de volgende inkoop zonder goed te beseffen wat de ander, in dit geval de contractmanager allemaal met het contract gaat doen. En daar gaat het vaak mis, omdat wat is bedoeld niet altijd datgene is waar de contractmanager op zit te wachten.
Hoe zou het beter kunnen..?
Als je als contractmanager meer gedaan wilt krijgen, is het zaak om tijdens het inkoopproces sterk in te zetten om de behoefte goed te specificeren. En er ook daadwerkelijk werk van te maken, zodat je in deze fase zowel aan de inkoper als aan de leverancier laat weten hoe je er in staat en wat je wilt. Vaak zijn de mensen die het contract in de steigers moeten zetten heel andere mensen dan die in de woning moeten gaan wonen. Dat betekent dat men anders naar de opgave kijkt en men er anders over denkt. Daardoor komt de dialoog niet goed op gang en ontwijken contractmanagers de discussie. Ze voelen zich vaak bij de ontwikkeling nog te ‘vroeg’ erbij te zijn. Zodat ze uiteindelijk niet krijgen wat ze willen. Dus onze tip is ben er toch bij!
Evalueren en besturen
Als het eigenaarschap er al niet is, is het vaak een hele toer om het contract in een latere fase te adopteren. Want heb je het eerste knoopsgat gemist wordt het zwaarder om de andere knoopgaten te vinden en de jas dicht te krijgen. Laat staan dat je er mee aan de slag gaat en op een goede wijze gaat evalueren en besturen. Een hele toer voor de contractmanager die deze taak erbij moet doen en je mag raden wat er dan het eerste sneuvelt….